~WaNnA aDvErTiSe YoUr BuSiNeSs ?~

you can advertise your business through my blog
do contact me @ 017 915 6681

Wednesday 11 July 2012

~ TrAnSf0rMaSi DiRi ~

skrg nie aku brada antara 2 fasa.. antara status aku sbg sorg student.. n bakal penjawat awam... dekat 3 bulan aku akan bercuti... insya Allah posting dlm bln 9 dengar khabar... x sbr nk mula bkerja... tp dlm mase yg same aku tau dh pnt bkerja tu cmne... prktikal kt HUSM sngt mngajar aku erti pnt....



baru2 nie aku ckp kt abh yg aku nk g kursus kwin... tsengih je mak aku bile dngr huhuhu... bkn pe... pasni dh start keje so nnti ssh lak nk amik cuti... pastu aku dngr cte kursus khwin nk naik hrga jd bek aku g cpt2.....so nie la sijil kursus kahwin aku..




abah suh aku keje cuti nie... tp ntah nape... bkn mls.. tp aku ade misi lain dlm idup aku.... slame nie aku sbuk mncari ilmu smpai aku lupa tanggungjwb aku sbg hamba Allah.... jadi aku amik kesempatan nie utk mmperbnyakkn ilmu akhirat aku.... marilah kita bersama2 memperbanyakkan amalan.. agar dosa2 kita di gugurkan satu persatu...




aku de tbaca kat fb.... cara nk khatam al-quran dlm mase 30 hari ramadhan.... x susah pn sbnrnye..... al-quran de 600 page... bhagi ngn 30 hari so sehari 20 page je... pastu sehari solat 5x... 20 bhagi plak ngn 5 wktu solat... so stiap kali solat bace 4 page je... kn ckit je tu.... klau nk lg skit, sblum solat 2 page lepas solat 2 page lg....




skrg bru aku sdr btapa pntingnye mnjaga solat... aku akui aku tlalu leka n alpa dlu bab solat... bnyk tinggl solat.... sesungguhnya Allah masih sygkn aku... bg peluang kt aku utk brubah.... gerun r rasenye skrg bile tinggal solat... xtau r nape tp prasaan tu dtg sndiri... xde sape pn pkse.. n aku pling x suke org pkse2 aku wat sesuatu.... mungkin doa2 dr mak ngn abh tmkbul kot... utk aku brubah....




smoga perubahan ini istiqamah.... nk brubah mmg boleh tp nk istiqamah dlm brubah itu yg mnjadi cabaran kpd yg nk brubah... bile nk mula solat, ade je yg akn mnghasut... slain dr syaitan, org2 sekeliling yg memerli....  kita brubah bkn sbb nk tnjuk bgus... bkn nk kate yg kite nie baik... tp nie sbnrnye mmg kewajipan kita sbg umat islam... mmg pkara yg wajib kita wat... islam tu indah... percaya lah...





insya Allah lg 10 hari dh nk berpuasa... dh bersediakah kita?? bulan pnuh rahmat ini akn berlipat2 kali ganda pahala yg akan diberi bila kita beramal ibadah.... hhuhu x sbr nye.... nk gugurkn dosa2 yg bertimbun nie... sbnrnye nk dpt pahala x susah pn... kdg2 tnpa kita sdari kehidupan seharian kita yg kita duk wat stiap hari tu ade je pahala yg Allah bg... ibadah nie x smestinya solat, baca quran, puasa, zakat, haji..... tp bnyk lg yg boleh sumbang pahala.. cth nya : mandi, belajar, kerja mcm2 lg la... yg pnting niat kerana Allah.... ikhlas dlm mmbuat sesuatu...




dulu time aku sedey, time susah bru ingat Allah... tp skrg aku cuba memperbaiki diri aku dgn mengingati Allah setiap masa... supaya aku lebih berhati2 dlm mlakukan apa2... sbb kita kena yakinkan diri yg Allah sntiasa melihat apa yg kita buat, apa yg terlintas dlm hati kita....




huhuhu.... dalam tmpoh cuti nie jugak, aku cuba utk blaja ilmu rumah tangga.... blaja masak... kemas umah... al maklum lah... nnti dh keje, cmne pn ttp kne jadi suri rumah pas waktu bkerja... ttp kne jlnkn tnggungjwb sbg seorg isteri... jadi mase cuti nie la kne blaja2 memasak... nk ikat perut suami la katekn.... bila suami kenyang, hati pn sayang, bru x lari jauh dr kite.... hehhehehe...




pape pn... aku doakan kita smue dpt transform diri kita ke arah yg lbih bgus... bkn jd transformer hehehe.. jngn jadikan hidup kita nie mcm robot... dikawal oleh org lain.... Allah dh jadikan manusia sebagai sebaik2 ciptaan Nya.... maka gunakanlah akal mu utk berfikir... =)


jom baca quran !!!

No comments:

Post a Comment